Co je protein

Protein neboli bílkoviny (jedno a totéž) jsou základními stavebními kameny každého těla, ať se jedná o kosti, svaly, orgány nebo kůži. Přirozeně se vyskytuje v potravě. Existují různé druhy bílkovin a naše tělo potřebuje všechny. Tělo je rozkládá na aminokyseliny a utváří z nich struktury, které dokáže využít. Zkrátka bez proteinu tělo nemůže dobře fungovat. A je jedno jestli chceme nabrat svalovou hmotu, hubnout nebo mít pouze vyvážený jídelníček. 

Funkce bílkovin v těle, aneb k čemu je protein

  • podporují tvorbu a opravu buněk a tkání
  • podporují růst svalů (po tréninku, kdy jsou svalová vlákna „popraskaná“, dochází k jejich opravě během které zvyšují tloušťku tzv. svalový růst)
  • zabraňují tělu v „požírání“ svalů (katabolismus). Důležité například při hubnutí, chrání tak, aby tělo nespalovalo svaly ale tuk. Svaly jsou aktivní a potřebují ke svému provozu energii, kterou spotřebovávají. Obecně platí, že čím více svalů, tím lépe se jedinci daří hubnout tuk. Proto doplňujte protein při hubnutí.
  • jsou nezbytnou součástí hormonů a enzymů, které jsou nepostradatelné pro veškeré tělesné funkce
  • pomáhají tělo chránit před škodlivými viry a bakteriemi v podobě imonoglobulínů, jejichž jsou součástí.
  • oddalují pocit hladu, protože jsou hodně syté.

Základní dělení proteinů v potravinách

V lidském těle se vykytuje 20 druhů aminokyselin, avšak 8 druhů z nich je esenciálních. Těchto 8 si tělo neumí samo vytvořit ani je nahradit. Právě proto je důležité pečovat o dostatečný příjem plnohodnotných bílkovin.

1) Živočišné (ryby, vejce, některé mléčné výrobky, drůbeží i červené maso, syrovátkový koncentrát - WPC)

  • obsahují všechny druhy aminokyselin vč. všech esenciálních
  • dodávají více bílkovin při nižší kalorické hodnotě než rostlinné zdroje
  • studie prokázali, že májí lepší stravitelnost obsažených aminokyselin, minerálů a vitamínů

2) Rostlinné (čočka, sója, hrách, rýže, cizrna, fazole, ořechy)

  • jsou neúplné, protože neobsahují všechny druhy aminokyselin
  • oproti živočišným obsahují více vlákniny
  • jsou oproti živočišným bílkovinám levnější (např. čočka vs. maso)

Skvělou volbou jak mít po ruce vždy kvalitní a vyvážený zdroj bílkovin, jsou naše proteinové tyčinky, které zastupují oba tábory a zároveň neobsahují žádný přidaný cukr, navíc se vejdou do každé kapsy.

Na závěr je důležité zmínit, že není zdravé soustředit se pouze na živočišné nebo rostlinné zdroje bílkovin. Protože tak jak to už bývá, nevyváženost nikdy ničemu neprospívá. A přehánět to s jedním, nebo druhým, může mít negativní následky.